Tribal Marketing

Effektiv tribal marketing skal ha en god forankring i målgruppens miljø for å være vellykket, og målet er å skape en emosjonell respons til merkevaren eller produktet. Ved å kombinere merkevarestrategisk innhold med data-drevne strategier og måling, sikrer Affinitet de ønskede resultatene i digital markedsføring.

"Tribal marketing" er begrepet vi bruker for å beskrive hvordan merkevarer kan bygge kjennskap, lojalitet og engasjement i målgrupper definert av sine felles interesser. Såkalte Mikro-Sosiale parametre  som til forskjell for personlige karaktertrekk (Smak, Kultur eller Preferanser) eller Demografiske parametre (Alder, Bosted, Sivilstatus, Kjønn osv) beskriver “det som identifiserer oss”. Det vi brenner for, våre pasjon eller interesse. Tenk fluefiskere, Vålerenga supportere, Beatles fans eller Star Wars nerds. 

Dette er sammenvevde grupper med sin egen kodeks og kultur, møteplasser, mediekanaler og merkevarepreferanser. Gjennom Tribal Marketing kan merkevarer og produkter blir selve  bindevevet i en slik målgruppe. Man kan skape tilhørighet og relevans på en måte som skaper en varig, sterk emosjonell tilhørighet.

For å effektivt forstå og identifisere seg med kunder gjennom deres interesser, bruker Affinitet en egenutviklet metode. Vi hjelper våre kunder kartlegge og forstå de fysiske kontaktpunktene, og den mer skjulte kulturen og kunnskapen som knytter medlemmene i triben sammen. Vi hjelper deg segmentere og prioritere hvem som er premissleverandører og fans, hvem er ambassadører, entusiaster og hva er rekkevidden for denne interessen i markedet. 

Vi hjelper deg lykkes med å balansere tilhørighet og synlighet med troverdighet og tilstedeværelse.

Fra kognitiv kjennskap til emosjonell lojalitet.

Tribal marketing handler om kontekst, relevans og en aktiv rolle i “stammen”. Korrekt gjennomført skaper dette ringvirkninger langt utenfor den harde kjernen av et miljø - og kan være en bærebjelke i videre markedskommunikasjon og annonsering. Gjort uten god forankring i miljøet den forsøker å innynde seg hos vil slik markedskommunikasjon oppleves det være platt “reklame” med lav effekt. Tilstedeværelse uten tilhørighet har liten verdi. 

Tribal marketing har som mål å skape en følelsesmessig tilknytning til din målgruppe. 

Denne tilkoblingen skaper en emosjonell respons til en merkevare eller et produkt. En nærmest “forprogrammert preferanse”.. 

Ytelsesdrevet digital markedsføring måles på respons vs pris. Affinitet bruker datadrevne strategier og taktikker for å drive konverteringer og andre ytelsesmål, men ved å balansere merkevarestrategisk innhold med måling og optimalisering sikrer vi de ønskede resultatene.

Forrige
Forrige

Innsiktsdrevet Markedsføring: Veien til vekst og redusert kundefrafall!

Neste
Neste

Slik setter du opp en Meta Business Suite-konto for bedriften din