Innsiktsdrevet Markedsføring: Veien til vekst og redusert kundefrafall!

For mange medie- og medlems-bedrifter er det som å navigere i tåke når de forsøker å forstå kundereisen. Hva gjør vi riktig, og hva gjør vi galt? Affinitet har, i samarbeid med Infosoft og DTB.digital, tatt initiativ for å gi mediebedrifter muligheten til å etablere en klar innsiktsdrevet forretningsmodell.

Flere mediehus deler de samme utfordringene og spørsmålene: Hvor aktive er våre abonnenter eller medlemmer? Hva interesserer dem mest? Hvorfor slutter abonnentene? Hva skiller de mest aktive brukerne fra resten? Og hvordan kan vi oppnå vekst uten å øke bemanningen? - Alt dette kan man få bedre svar på om man sammenstiller data og bruker det riktig,  sier Johnny Flaa, CEO i Infosoft.

Dette var også spørsmål som Nemitek stilte seg. For ett år siden startet de et kundedataprosjekt med mål om å samle førsteparts kundedata på en felles plattform og skape en innsiktsdrevet forretningskultur. Dette med innsiktsdrevet forretningskultur har Frode Drønn i TV2 nettopp skrevet en god kronikk om. Tidligere hadde Nemitek data spredt over flere systemer: Infosoft for abo- / medlemskapsinformasjon, Labrador for nettsidetrafikk, epostverktøy for nyhetsbrevdata, et kurs-system for kursdeltakelse, og et CRM-system for arrangementsinformasjon. Denne fragmenteringen i “data-siloer” førte til begrenset innsikt og problemer med å utnytte data på tvers av systemene.

Tenk deg fordelen det hadde vært når du tilbyr et gratis prøveabonnement, og i løpet av prøveperioden kunne automatisere aktivering og tilpasse innsalget av verdiforslaget basert på brukerens preferanser. Thomas Isegg i Infosoft peker på dette som en av de mange potensielle fordelene. - Dette kan gjøres manuelt av en selger eller automatiseres gjennom e-post og annonser. - En annen mulighet er å definere terskelverdier som indikerer når en abonnent kan være på vei til å avslutte abonnementet, basert på deres tidligere aktiviteter. Dette gir muligheten til å reaktivere abonnementet på en mer målrettet måte.

Har du lyst til å vite mer om dette? Ta kontakt med oss i Affinitet.

Nemitek har nå etablert en kundedataplattform som samler brukerdata på tvers av systemer og knytter det til identifiserte brukere fra Infosoft. Resultatet er at de har fått en dypere forståelse av sin medlemsbase, hvem brukerne er, og hva de gjør. Dette gjør det mulig for Nemitek å tilpasse sine tjenester i tråd med medlemmenes preferanser og ønsker, samt levere målrettet kommunikasjon og kampanjer til spesifikke segmenter av medlemmene. Dette gir dem en betydelig konkurransefordel i møte med de utfordringene som kommer med den kommende "cookie-døden".


Etter ett år med dette initiativet har Nemitek konkludert med at førsteparts brukerdata er veien å gå, og de ønsker nå å utvide datainnsamlingen til også inkludere arrangementer, fagbibliotek, digitaliserte magasiner og e-post/nyhetsbrev. Dette er mulig takket være ny og moderne teknologi, som nå er tilgjengelig innenfor rimelige budsjettrammer. - Dette er en bemerkelsesverdig endring fra tidligere, da slike initiativer ofte var forbeholdt store aktører med store utviklingsbudsjetter, sier Thor-Jostein Egeland, daglig leder i Nemitek. - Vi har som mål å doble medlemsmassen til Nemitek, uten å ansette nye folk og tror dette er riktig måte, avslutter Egeland.

I en tid hvor data og innsikt er gullstandarden for å oppnå vekst og redusere kundefrafall, gir dette samarbeidet mellom Infosoft, Affinitet, og DTB.digital et håpefullt eksempel på hvordan bedrifter kan navigere den kompliserte veien til en innsiktsdrevet fremtid.

Har du lyst til å vite mer om dette? Ta kontakt med oss i Affinitet.

Neste
Neste

Tribal Marketing