4 tips for å lykkes med digital markedsføring i 2023

Digital markedsføring er i konstant endring og bedrifter bør holde seg oppdatert for å holde seg relevante i 2023. I denne artikkelen går vi gjennom fire trender innen digital markedsføring som du bør bør være oppmerksomme på for å holde deg digital synlig i 2023. 

Videoinnhold 

Det er allerede godt kjent at de fleste sosiale medie-platformer gir videoinnhold en boost til din konto. Videoinnhold har vokst i popularitet de siste årene, og flere medieplattformer har tilpasset seg denne trenden, spesielt META (Facebook & Instagram). 

Facebook, verdens største sosiale nettverk, har gjort en betydelig innsats for å fremme videoinnhold på plattformen. I 2023 lanserte Facebook flere verktøy og funksjoner for å gjøre det enklere for brukeren å jobbe med videodeling for å øke engasjement. Dette inkluderer en ny videoavspillingseksjon, bedre videostatistikk for innholdsprodusenter, enklere måter å dele videoer på og Facebook reels nå kan være opptil 90 sekunder lange. 

Instagram, som eies av META, har også utvidet sine videofunksjoner de siste årene. Adam Mosseri, CEO for Instagram, kunngjorde i 2021 at plattformen ville begynne å fokusere mer på videoinnhold for å konkurrere med plattformer som TikTok og YouTube. Instagram har siden lansert Reels, en funksjon som lar brukerne lage og dele korte, engasjerende videoer, og har kontinuerlig oppdatert og forbedret denne funksjonen. I 2023 snakker Mosseri enda om Instagram-reels og utfordrer alle som er aktive på Instagram til å lage en video hver uke.  

Tik Tok har lenge vært kongen av videoinnhold, alghortimen til Tik Tok gjorde enklere enn noensinne for enkeltvideoer til å gå “viral”. I 2023 derimot har de endret på alghoritmen slik at det ikke er like enkelt lengere, Tik Tok har informert at de skal gi mere oppmerksomhet til kreative, verdifulle og øyefangende videoer. 

Produktbilde av en energidrikke, generert av DALL-E

AI som sparringspartner 

AI-teknologi blir stadig mer sentralt i digital markedsføring, AI- teknologier som ChatGPT og DALL-E hjelper bedrifter til å være mer effektive og lønnsomme. En av de mest interessante og lovende bruksområdene for AI er som sparringspartner, å bruke AI som en virtuell assistent for bedrifter. 

DALL-E sin AI-teknologi kan generere bilder basert på hva du mater den inn med. Markedsførere har brukt denne teknologien til å få inspirasjon for bloggartikler, landingssider, produktbilder osv. 

ChatGPT hjelper med effektiviteten hos bedrifter, teknologien til ChatGPT svarer raskt og enkelt på spørsmål om alt mulig. For eksempel kan ChatGPT brukes til å lage maler for ulike markedsføringskampanjer, målrette annonsering, optimalisere priser og forbedre kundeservicen.

Innholdsmarkedsføring 

Innholdsmarkedsføring eller Content marketing er en markedsføringsmetode som fokuserer på å lage, publisere og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og engasjere en klart definert målgruppe. Målet er å bygge tillit og troverdighet, samt å utdanne og informere potensielle kunder, noe som til slutt fører til økt salg og kundelojalitet. 

@nerdebutikken Imponer gjengen med dette kule trikset!✨ #fordeg #fordig #fypnorge #norsk ♬ Aktiverad (Klick Klack) - Alawee

Eksempel med vårt samarbeid med Nerdebutikken

Fordeler med innholdsmarkedsføring er økning av merkevarebevissthet. Ved å lage kvalitetsinnhold som er både innholdsrikt og relevant for din målgruppe er høyere synlighet i sosiale medier og søkemotorer, som fører til bedre merkevarebevissthet. Når merkevarer leverer verdifullt og pålitelig innhold, bygger de tillit og troverdighet hos målgruppen. Dette er avgjørende for å konvertere potensielle kunder til betalende kunder og opprettholde kundelojalitet over tid.

Les mer om hvordan vi jobber med innholdsmarkedsføring for Høgevarde

Influencer Markedsføring 

Influencer markedsføring er en strategi der merkevarer samarbeider med innflytelsesrike personer (influencere) på sosiale medier for å fremme sine produkter eller tjenester. Influencerne har ofte et stort og engasjert følgerbase som anser dem som troverdige og autentiske. Ved å benytte seg av influencernes innflytelse, kan merkevarer nå ut til nye målgrupper, øke merkevarebevisstheten og generere salg. 


Mange influencere er eksperter på å lage engasjerende innhold for sine følgere. Ved å samarbeide med dem, kan merkevarer dra nytte av influencernes kreativitet og innholdskunnskap for å lage mer interessante og effektive markedsføringskampanjer.


Finn ut hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å holde seg i forkant. Kontakt oss i dag!

Forrige
Forrige

Slik setter du opp en Meta Business Suite-konto for bedriften din

Neste
Neste

Hvordan vil AI påvirke måten vi konsumerer innhold ?