Thinking fast and slow

Affinitet har hentet mye inspirasjon i teoriene til Amos Tversky og Daniel Kahnenman. Tversky og Kahneman forsket på bl.a. beslutnigspsykologi, og sistnevnte vant Nobelprisen i Økonomi som et resultat av deres forskning.
Kahneman's, Thinking Fast and Slow, var kulmineringen av dette arbeidet og har blitt løftet frem for historien og er omtalt som unikt i forskningen om hvordan mennesker tar beslutninger.

Synliggjøringen om at vi har et system 1 og 2 er ment å beskrive de kognitive prosessene, som egentlig er definert til rundt 20 biaser. Mennesket er i grunn ganske irrasjonelt og påvirkbar, men også reflektert og analytisk. I vår jobb er det da interessant: Hvordan skaper man lange merkevarerelasjoner samtidig som man gjør uttak(tjener på det) underveis.

Hvorfor er det slik at noen velger Nike foran Adidas? Hvorfor Synnøve foran Tine? Hvorfor Norwegian foran SAS?
Vi ser teori rundt markedsføring med nye øyne når vi legger til moderne beslutningspsykologi.

Affinitet jobber med langsiktig merkevarebygging og kortsiktige taktiske uttak. Dette er jo ikke noe nytt, men med vår metode så vektlegger vi annerledes og lager andre strategier, som vi tror på, tilpasset våre samarbeidspartneres mål.
Selv om vi gjør kortsiktige oppdrag, så strekker vi oss mot arbeid, som starter strategisk i våre kunders verdisett, mål og visjoner.